الشيخ محمد علي الگرامي

267

استفتائات ( 1382 ش ) ( فارسى )

سؤال 262 : احتراما آيا افراد مىتوانند وصيت نمايند كه بعد از فوتشان آنان را در ملك شخصى خود بر فرض مثال قسمتى از باغ دفن نمود ؟ چنانچه از نظر شرعى اشكالى نداشته باشد و مجاز است عنايت فرموده نظر شرعى خود را مرقوم نماييد . جواب : بسمه تعالى اشكالى ندارد ، ليكن اگر از نظر اجتماعى مشكلاتى براى مديريت جامعه به وجود بياورد حاكم شرع حق دارد آن را منع نموده همه مردگان را در قبرستان عمومى دستور دفن دهد . سؤال 263 : بسمه تعالى سؤال خيلى ضرورى و فورى : يك محوطهء كوچكى در خانهء مسكونى ما ، بعنوان مسجد خانوادگى قرار داده شده بود پنجاه و چهار سال پيش در آن مسجد پدربزرگمان را دفن كرده‌ايم ( بعنوان امانت كه آن را به كربلا نقل دهيم ) و در حدود ده سال پيش يكى از اعضاى ديگر خانواده را در كنار قبر پدربزرگمان دفن نموده‌ايم . هم اكنون خانهء مزبور ، فروخته شده است به يك غير شيعه ، حال خريدار غير شيعه آن خواستار انتقال اين قبور به جاى ديگرى است و همچنين مىخواهد كه مسجد را در اهداف خودش غير از جنبهء مسجديت به كار ببرد و در غير اين صورت ( بدون آن دو شرط و خواسته ) معاملهء خانهء مزبور انجام نخواهد شد . آيا ما مىتوانيم آن دو جنازه را به مشهد مقدس انتقال دهيم ؟ نظر شما راجع به معاملهء چنين خانه‌اى چيست ؟ مسؤليت ما نسبت به خريدار در رابطه با مسجد چيست ؟ جواب : بسمه تعالى 1 - اگر وصيت بر انتقال به كربلا بوده در